Laat je niet gek maken.
Nu steeds meer mensen bewuste keuzes willen maken is greenwashing een groot verdienmodel geworden. de term greenwashing duikt dan ook steeds vaker op. Het verwijst naar de misleidende praktijk waarbij bedrijven zichzelf ten onrechte als milieuvriendelijk en duurzaam profileren, terwijl ze in werkelijkheid weinig tot geen inzet tonen voor het milieu. Of erger want een aantal van de grootste vervuilers roepen het hardst dat ze “groen” werken. Deze strategie is bedoeld om consumenten te misleiden en hun producten en diensten aantrekkelijker te maken door een valse groene uitstraling te creëren. Onder het mom van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen worden claims en beloftes gemaakt die niet worden waargemaakt.
Alles voor de winst.
Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven vaak toevlucht nemen tot greenwashing. Ten eerste zien ze duurzaamheid als een lucratieve marketingtruc. Onderzoeken hebben aangetoond dat consumenten een voorkeur hebben voor duurzame producten en bereid zijn meer te betalen voor milieuvriendelijke merken. Bedrijven kunnen hierdoor hogere winstmarges realiseren door zich groener voor te doen dan ze werkelijk zijn. En ondertussen vervuilen ze vrolijk door.
Ten tweede kan greenwashing dienen als een afleidingsmanoeuvre om negatieve aandacht af te wenden van hun daadwerkelijke milieuprestaties. Het geeft het publiek het gevoel dat het bedrijf zich inzet voor duurzaamheid, terwijl ze achter de schermen milieuonvriendelijke praktijken voortzetten.
Prik door de misleiding heen.
Het ontmaskeren van greenwashing vereist een kritische blik. Hier zijn enkele belangrijke aspecten om op te letten:
- Transparantie: Echte groene bedrijven zijn open en transparant over hun duurzaamheidspraktijken. Ze delen concrete informatie over hun inspanningen, doelstellingen en prestaties op het gebied van duurzaamheid. Noemen ze slechts 1 klein deel op, ga er dan maar vanuit dat alle andere praktijken daar niet duurzaam zijn.
- Certificeringen en keurmerken: Vertrouw op gerespecteerde milieucertificeringen en keurmerken, zoals je op het keurmerkenwijzer kunt zien. Let op, er zijn ook diverse nep keurmerken in omloop. Zeker weten dat je er al enkele voorbij hebt zien komen.
- Te mooi om waar te zijn: Let op consistentie tussen de boodschappen die het bedrijf uitdraagt en de werkelijke acties die het onderneemt. Als de claims te mooi lijken om waar te zijn, zijn ze dat waarschijnlijk ook.
- Externe beoordelingen: Bekijk externe beoordelingen, zoals duurzaamheidsrapporten en onafhankelijke analyses van maatschappelijke organisaties, om een objectiever beeld te krijgen van het bedrijf’s milieuprestaties. Kijk bijvoorbeeld hier.
- Levenscyclusanalyse: Onderzoek hoe een product of dienst gedurende de hele levenscyclus impact heeft op het milieu, van productie tot afvalverwerking. Een echt groen bedrijf neemt de hele keten in overweging.
Blijf kritisch.
Greenwashing is een misleidende praktijk die helaas nog steeds voorkomt in de bedrijfswereld. Blijf kritisch en ga op onderzoek uit of al die mooie groene claims ook echt zijn. Alleen door bewuste keuzes te maken en duurzame merken te ondersteunen, kunnen we daadwerkelijk een positieve impact hebben op het milieu en de samenleving.
foto’s: Baskin Creative Sudio@Pexels en Chris LeBoutillier@Pexels.